UE i Ulleråker. AVD: Katastrof Psykiatrin

2011-09-05 @ 16:57:50
Vi anlände till Ulleråkers området och hittade rätt snabbt Ulleråker höghuset.
Vi gick ett varv och kände på alla dörrar; låst. Men efter en stund råkade
Tammy av en slump hitta våran ingång in. Jag tänker inte avslöja vart eller
hur vi tog oss in, de lämnar jag osagt. Men vi tog oss in, och började undersöka
lite av huset, från grunden och succesivt uppåt. Dock undersökte vi långt ifrån hela
huset, men vi skulle få tid att återkomma dit, men det är en annan historia.
På undre plan fanns en inte allt för nyanvänd bassäng.
Stolen ni kan se var till för det handikappade patienterna.
Varför det låg remmar på botten av den har vi ingen aning om.

I den djupaste delen fanns det fortfarande vatten kvar, vilket nog inte
syns så tydligt på bilden.
Vi vandrade runt i de långa korridorerna, och alla dörrar var öppna,
klassisker när ma är ute på UE på sådana ställen.
Tammy hittade ett rum med en sjukhussäng och en ribbstol.
Jag lyckades nog inte fånga den riktig kännslan på bild,
men jag kan lova att de va rätt creepy.
Detta rummet vill jag tillbaka till. Varför vi inte kollade pappren som fanns där vet jag inte,
vem får sörsöka hitta till det rummet igen,
Det fanns många små skrubbar och i princip alla toaletter var handikapp anpassade.
Vi hittade även en tavla, där andra UEare hade skrivit. Självklart
skrev vi dit våra namn också.
En reception.
Jag höll seriöst på att skita på mig (inte bokstavligt talat) när Tammy ropade på
mig, och såg halvt skräckslagen ut och tyst pekade in i ett rum.
Det låg en rejäl jacka inne i ett halvt demolerat omklädningsrum.
En jacka som vi antog tillhörde en man. Så vi vart rejält nojjiga där ett tag.
Tänk om de var en galen uteliggare som bodde där och ogillade sällskap?
Men vi var ensamma, vad vi vet i alla fall.
Trånga små duschar.
På väg upp vid huvudentren.
Huvudentren, där kan jag iaf avslöja att det alltid lyser.
En trist korridor.
Som döljde ett igenmurat rum.. Vad finns där bakom?
Man börjar ju undra..
Inne i ett låst rum stod en lärnbur med massa olika apparater.
Tammy hittade även detta, under en kateder vid en av receptionerna
"Rum 132". Det var jävligt läskigt, kanske var det så att rummet vi var inne
i var rum 132, eller kanske var det ett meddelande från någon som önskar
att någon skulle hitta det ?  Vem vet..
Vi var dock inte där inne så värst jätte länge. Jag minns faktiskt inte
varför vi gav oss av så tidigt.  Jag hittade ett nyckelskåp. Så jag tog nyckeln
till skåpet. Skåpet var full av nycklar. Med namn och nummer på, samt
förkortningar eller något som man inte riktigt förstår. Så vi ska väll försöka
hitta vart nycklarna passar någonstans. Det finns en hel del låsta dörrar osv.
Och vi har en hel del kvar att utforska. Så vi lämnar inte riktigt Ulleråker bakom
oss än. De finns mer att finna där inne än tomma rum och vita koridorer.
Jag känner det på mig.
//Kimmy. ♥

Kommentarer

Postat av: Anonym

Åååå vad häftigt!!

2011-09-05 @ 17:44:26

Postat av: Klarapixel

Hur länge har det hår lokalerna stått övergivna? Det ser ju inte så slitet ut.

2011-09-05 @ 19:15:48
URL: http://ekebydalen.se

Postat av: Svar till Klarapixel!

Hej Klarapixel!

Ja de är i väldigt gott skick det mesta. Jämfört med mångra andra övergivna ställen. Men jag skulle tro att det har stått tomt i bra många år. Runt 10-15 år skulle jag tro.

MVH Kimmy.

2011-09-05 @ 20:29:15
URL: http://urbanexploration.blogg.se/

Postat av: Christian :)

Helt klart en blogg jag kommer följa!

Gillar att utforska övergivna platser och likaså följa sådana här saker.

Skulle själv vilja utforska detta ställe samt försöka komma in genom det igenmurade bakom dörren där, såg faktiskt rätt creepy ut, igenmurat innebär att där finns något som ska döljas.

2011-09-05 @ 22:04:14
URL: http://sthlmguy.blogspot.com

Postat av: Svar till Christian

Hej Christian!

Jag håller fullständigt med dig!

Man undrar ju vad som finns därinne. Dock måste det ju finnas en annan väg in, då man ser att de är igenmurat inifrån. Men det kan ju samtidigt vara helt igenmurat, något vi inte vet om. :)

Härligt, hoppas du får en framtida trevlig läsning!



MVH Kimmy.

2011-09-05 @ 23:10:59
URL: http://urbanexploration.blogg.se/

Postat av: Klarapixel

Så pass länge ändå. Känns onödigt att det står tomma fina lokaler. Varför inte låta studenterna flytta in där. Det råder väl bostadsbrist för dem har jag hört. Man kanske skulle ta dig en titt in där och kanske köpa upp stället.

2011-09-06 @ 09:23:57
URL: http://ekebydalen.se

Postat av: Svar till Klarapixel

Ja de känns ju rätt onödigt eftersom det skulle kunna byggas väldigt många lägenheter där. Men samtidigt, jag skulle inte vilja bo i ett gammalt mentalsjukhus. Men det är ju bara min åsikt. :)

Men visst skulle man nog kunna fixa runt 100+ lägenheter där iaf, det tror jag.



MVH Kimmy

2011-09-06 @ 11:57:56
URL: http://urbanexploration.blogg.se/

Postat av: Klarapixel

Har ni vart in i byggnaden mitt emot mentalsjukhuset? Där Catering please höll till förut? Dom lokalerna stor utrivna och tomma med just nu. Jag tog mig in där idag. Bara ett stort utrivet kök men alltid nått att fota. Jag vet att det går en kulvert över till mentalsjukhuset. Kanske var det den vägen ni kom in?! Jag var till kulverten kommer ut från sjukhuset men vågade inte traska över ensam. Så hade jag fel objektiv på kameran med mig. Ska ni dit och utforska mera kan jag kanske haka på.

2011-09-06 @ 16:48:21
URL: http://ekebydalen.se

Postat av: revognah

Intressant blog! Ni får gärna maila och berätta om hur ni tog er in i höghuset.

2011-10-17 @ 18:48:55

Postat av: Anonym

lokalerna är utrymda av en anledning, de är mögelskadade. det vore inte riktigt att bosätta någon där.

2011-10-18 @ 17:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback